Sorgligt....

Ni som känner oss eller kanske läser bloggen har säkert märkt att både jag och Sarah skojar runt rätt så mycket, våra inlägg har alltid en smula humor. Men det finns stunder och händelser som får oss att skärpa oss och vara seriösa.
Detta är en av de stunderna....

Jag som 19-årig svensk med iranskt bakgrund vet precis varför jag idag bor i Sverige.
Mina föräldrar flydde från ett Iran som då, för 22 år sen och än idag är fyllt med förtryck och hot. Sorgligt nog måste jag t.o.m. säga att det är värre idag än då...förtryck mot kvinnor för deras klädsel, annorlunda tänkande och religion är inte accepterat i Iran.
Jag tänker inte sätta igång och skriva vad som är fel med Iran, för det kommer bli ett inlägg som förmodligen aldrig kommer att ta slut.

Jag går in på expressen.se och finner dethär som första nyhet:

image83


Först blev jag ledsen, eller nej, ledsen är inte rätt ord..jag fick en liten klump i magen. Inte för att hon avrättats offentligt mitt i stan, inte heller för att hon bara var 27 år och avrättats men för att barnen i Iran växer upp med dethär..det är vardagsmat, och det om något är skrämmande. Det som är ännu mer skrämmande är att jag fick en liten klump i magen, en liten, inte en stor...hur kommer det sig?

- Svaret är för att jag vet att detta händer nästintill dagligen i Iran.

Det jag undrar nu är hur kan folk åka till detta land?
När man är medveten om vad som händer i Iran, att det är en diktatur som gör allt i sin makt för att förtrycka landets befolkning, hur kan man åka dit?!

Vad jag t.o.m har ännu mindre förståelse för är de människor som visar stöd för regimen, speciellt sådana människor som inte ens bor i Iran, alltså, exiliranier. DET mina vänner är galet...att fly från Iran för att sen komma till ett nytt land o berätta om hur bra det är i Iran...Är det så jävla bra så får ni gärna flytta tillbaka dit!


Vill ni veta mer så är detta länken till artikeln:
http://www.expressen.se/nyheter/1.988408/i-dag-hangdes-raheleh-27

Kommentarer
Postat av: nickz

det har du fullständigt rätt i forough, håller med dig ^_^

2008-01-03 @ 00:42:42
Postat av: ewelina

oerhört otäckt. jag vet inte så mycket, och mådde illa när jag såg det här. men hon gjorde iallafall någon riktigt bra innan hon dog.

2008-01-03 @ 01:13:21
URL: http://kastmedlitenidiot.blogg.se
Postat av: ewelina

hon dödade ett jävla äckel, det var vad jag menade.

2008-01-03 @ 02:14:26
Postat av: S A R A

usch =S

2008-01-03 @ 09:45:55
URL: http://zaaurahs.webblogg.se
Postat av: Martina

Håller med, det är verkligen hemskt att det än idag ska behöva vara sådär ute i världen!

2008-01-03 @ 09:51:28
URL: http://martinasdagbok.blogg.se/
Postat av: Nea

usch, det är så hemskt.
Jag klarar inte av att se på nyheterna när dom pratar om henne eller om annat liknande, man blir riktigt nedstämd, vad kan man göra för att hjälpa egentligen?
man är så jäkla liten i sånna här situationer.

2008-01-03 @ 12:08:47
URL: http://linneagibbs.blogg.se
Postat av: Sanna

Haha oj, det va lite prisskillnad det från dem jag tänker köpa. Köper nästan aldrig äkta skinn ja :)

2008-01-03 @ 12:40:49
URL: http://sannakumlin.blogg.se
Postat av: ewelina

jag vet, döda är aldrig, eller jag skulle hellre säga oerhört sällan, rätt. men de dödade henne, ingenting var rätt, men han fick iallafall inte ett lindrigare straff än hon...

2008-01-03 @ 14:34:15
Postat av: Maria

Måste bara skriva: Gu va bra skrivet! (Tycker däremot att inlägget med palestina sjalen va ngt överdrivet, men men) Ha en toppen dag! :)

2008-01-03 @ 20:47:54
URL: http://mariapettersson.blogg.se
Postat av: Nusse

Jättebra Skrivit Forough! Jag håller helt med dig de som tycker att det är jättebra i länder som Iran och Irak t.ex. borde bosätta sig där.

2008-01-04 @ 02:04:33
Postat av: sissi

Nice blogg ni har!

Angående detta inlägg så tycker jag att det är helt fel att avrätta folk, såå sjukt, håller med dig där, men inte om varför folk semestrar i Iran.

Iranier som bor i Sverige vill väl hälsa på sina släktingar antar jag. Bara för det så stödjer man ju inte regimen! Ska vi i fortsättningen sluta resa till Egypten som inte är en demokrati? USA ställer till med krig och elände och har inte avskaffat dödsstraff! Hundratusentals svenskar semestrar i Thailand som styrs av en militärjunta som tagit över makten genom statskupp!

2008-01-09 @ 15:03:53
Postat av: DOUCHEBAGS

Sissi: Tackar tackar :)
Det har vi aldrig påstått. MEN en väldigt viktig faktor här är att om man flyr från ett land o sen kommer till ett nytt land där man förklarar hur dåligt det är i Iran, att folk avrättas där etc. Jaa, helt enkelt gör allt får att få uppehållstillstånd. DÅ blir det väldigt fel att åka till Iran bara för att man har uppehållstillstånd i ett annat land.
Sammanfattningsvis: Det är fel att åka och semestra i ett land som man gjort ALLT för att komma bort ifrån!

2008-01-09 @ 20:57:22
URL: http://www.DOUCHEBAGS.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0